Hoe beoordeel je een wholesale provider?

Op dit moment zijn er in Nederland behoorlijk wat Wholesaleproviders (ISP) op de markt actief. Maar hoe bepaal je als reseller, telecombedrijf of ICT-bedrijf nou met welke partij je het beste zaken kan doen?

Kort samengevat zijn er twee belangrijke aspecten die je voorkeur kunnen bepalen:

  • Technische beoordeling
  • Organisatorische beoordeling

 

Technische beoordeling

Als reseller heb je een groot belang bij een leverancier die de zaken technisch goed voor elkaar heeft. Maar waarom vraag je daar niet naar in een gesprek met de potentiële leverancier? Als je verbindingen of telefonie diensten verkoopt die door je ISP worden gefaciliteerd en beheerd dan is het toch fijn als deze diensten heel stabiel zijn? Dus hoe heeft de ISP zijn netwerk ingericht?

Het begint bij de basis: welke componenten zijn gebruikt in het Core netwerk? Zijn hier vooraanstaande  merken als Cisco of Arista gebruikt, of heeft de ISP voor Mikrotik of een “refurbished” oplossing gekozen? Hoe is de virtualisatie geregeld, gebruikt men een “open source” oplossing of is er geïnvesteerd in de degelijke VM Ware oplossing?

Verder is het interessant om te weten in hoeveel datacenters (DC) de ISP de actieve apparatuur heeft staan en hoe zijn deze met elkaar verbonden? En wat is de capaciteit van de verbindingen die tussen de DC’s liggen? Heeft de ISP een redundante koppeling met de operators? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als KPN een storing in het WBA-netwerk heeft? Hebben jouw klanten bij een niet-redundante oplossing direct een probleem, en dus jij zelf ook?

Ook voor telefoniediensten is er nog wat verschil in opbouw van het platform. Zo kom je ISP’s tegen die slechts één koppeling naar het PSTN hebben. Wat doe je dan als er met deze koppeling wat aan de hand is? Denk aan de storingen van BT afgelopen jaar. Minimaal twee koppelingen met bijvoorbeeld KPN en Tele2 is aan te bevelen. In geval van een storing van een van deze aanbieders zijn jouw klanten toch nog bereikbaar.

 

Organisatorisch beoordeling

Wat kan een ISP voor jou betekenen? Als reseller wil je graag “klanteigendom”, hoe is dit geregeld voor je? Hoe is de ISP georganiseerd? Zijn ze onderdeel van een grote beursgenoteerde onderneming? En wat zijn de plannen voor de komende jaren? Beursgenoteerd of deels eigendom van een investeringsfonds betekent vaak focus op het verhogen van de aandeelhouderswaarde, maar ook interne gerichtheid en gebrek aan flexibiliteit zijn kenmerkende aspecten van een leverancier die geheel of gedeeltelijk in handen is van een derde partij. Waar ben jij als reseller het meest bij gebaat is dan de vraag? Een simpel antwoord is hierop niet te geven, dat hangt voor een groot deel ook van jouw plan af. Wil je mee liften op een groot merk met het risico dat je je klanten een keer kwijtraakt of werk je vanuit je eigen kracht aan het opbouwen van je eigen merk en kwaliteit. Bij dit laatste heb je een ISP nodig die zorgt en bereid is om jouw kompas te zijn. Samen zorgen voor wederzijds succes dat is echt partnership!

 

Conclusie

Wil je gaan samenwerken met een nieuwe ISP doe dan eens navraag over genoemde zaken. En vraag de ISP om het netwerk te laten zien en toe te lichten. Met een NOC-monitoring tool is “live” te demonstreren hoe de verbindingen lopen en welke DC’s zijn gekoppeld. Check ook de huidige structuur en aandeelhouders. Zorg dat je hier vertrouwen in hebt en focus niet alleen op de lagere prijzen!

 

Auteur: Stephan Homan, Directeur Sales & Marketing Pocos

Terug naar overzicht